Visie en waarden
De rode draad door de methodiek en visie van SpringenderWijs is stress-reduceren in het onderwijs. Dit willen wij doen om er voor te zorgen dat kinderen een stevige basis neerzetten in deze gevoelige ontwikkelingsfase. Alles wat nu gebeurt speelt een grote rol voor later. Hoe steviger het fundament hier wordt neergezet, hoe beter ze verder kunnen gaan. Zo krijgen ze een beter beeld van wie ze zijn en wat ze kunnen of niet kunnen en dat biedt een positief en duurzaam arbeidsperspectief. Hieronder staan onze belangrijke punten en waarom wij die belangrijk vinden.Â
Als we gespannen zijn kunnen we ons minder goed concentreren. We gaan de spanningsbron liever uit de weg. Als kinderen spanning voelen op school gaan ze er met minder plezier heen. Daarom worden alle ruimtes ingericht naar een bepaald doel. Zo is het duidelijk wat er wel en niet kan in de ruimte en wat er van de kinderen wordt verwacht. Zo is er een ontspanningsruimte om te ontspannen en een muziek ruimte om muziek te maken. Als kinderen weten waar ze aan toe zijn, zijn ze minder gespannen.
Wij geven school in blokken waardoor klassen kleiner kunnen worden. We hanteren een maximale aaneengesloten concentratie van 20 minuten om zo het alles wat we leren ook goed te kunnen onthouden. Voldoende tijd en aandacht besteden aan eten, voeding en drinken speelt een heel belangrijke rol in de ontwikkeling van onze hersenen! Het drinken van water (of andere niet suikerhoudende dranken) is dan ook ten alle tijden toegestaan.
Wij maken gebruik van alles wat voor handen ligt om iets van te leren. Wees creatief! Spring vooral buiten de kaders van de boeken. SpringenderWijs heeft haar eigen materialen ontwikkeld om als ondersteuning te gebruiken.
Wanneer leerkracht weinig verwachting van leerling, zal leerling gaan voldoen aan die verwachting. Hetzelfde geldt voor hoge verwachtingen van de leerling. Dit is een onbewust menselijk proces, maar wij willen het wel aandacht geven. We geven onze leerkrachten hier trainingen in zodat we dit effect in mindering brengen. De methodiek heeft in haar vernieuwde fundament van scholing, toetsing en meten het risico op dit effect verlaagd.
Veel dingen tijdens onze ontwikkeling houden stand door on-doorbroken positieve of negatieve gevoelen of gedachten. De uitkomst van die cirkel wordt bepaald door de start. Een positieve start heeft een positieve uitkomst en een negatieve start heeft een negatieve uitkomst. Dit geldt ook voor ons gevoel van eigenwaarden wat invloed heeft op onze motivatie. Wanneer er een negatieve start is moeten we gaan kijken hoe we de cirkel kunnen doorbreken en bij positief kunnen laten uitkomen. Hieronder ziet u hoe een start precies invloed heeft op de uitkomst:
